Ushuaia i sommarstämning

ushuaia2
23 jan 2015
Skrev jag att det är varannandagsväder? I går grått,några droppar regn och upp till 20 ms i vindbyarna. Natten blev tyst, inget vinande i riggen eller ryckande i förtöjningarna. Morgonen hälsade oss med stilla vatten och strålande sol. Frukost och sedan sätta fart med bunkring av diesel. Nu var det viktigt att bevaka att vi verkligen får Eurodiesel. Enligt vår kontaktperson på piren hade det kommit en last med findiesel till Ushuaia i går. Kanske tursamt för oss är många båtar på annat håll så vi har lyckats kapa åt oss 480 liter. Via slangar och en pump har vi tankat över vår ”findiesel” till Arianna från tvåhundralitersfat som vi rullat ut på piren. Av någon anledning är det väldigt lätt att på diesel på ställen man inte vill ha den. Allt gick bra, förutom lite spill såklart, och nu har vi dessutom 130 liter i dunkar på däck inför den fortsatta färden väster ut för att om ca två veckor komma till nästa plats där det finns möjlighet att handla mat eller diesel.

Lite speciell dag i dag, det är dags att presenter magasinet Gotland 2015 samt den reklamfilm för Gotland som vi på Destination Gotland producerat tillsammans med Hill Marketing och Ligistfilm under hösten. Nu var det dags att visa för alla intresserade på ön och här sitter jag och undrar hur det går, spännande som ni förstår att invänta hemmamarknadens recensioner. Har lagt rätt mycket tid på att, via det nästan obefintliga Internet och WiFi som finns på hamnplan, försöka följa reaktionerna via Facebook. Verkar på kommentarerna som att filmen uppskattas. Tack arbetskamrater och gänget på Hill! Fick bassning av dotter som märkte att jag trålade på FB när jag var ledig:-)

25 jan 2015
I går lördag gick vi på Ushuaias museum som skildrar områdets historia fram till i dag. Museet är inrymt i det gamla fängelset som byggdes i början av 1900-talet. Byggnaden hade fem paviljonger som alla anslöt till en centrumbyggnad. Två våningar och totalt 79 celler i varje paviljong. Såg ut som fängelser gör i amerikanska filmer med öppning i golvet på övervåningen (loftgång). Som mest fanns det 600 fångar fördelat på totalt 380 celler, trots att det var byggt som singelceller. Fängelset stängdes 1947.

Nu var fyra av fem paviljonger förvandlade till museum och utställningslokaler. En paviljong som minne över fängelset men i övrigt historia och konst.
Den första delen omfattade den period som inleddes med att de första sjöfararna kom hit på 1500-talet, varvat med information om Yahgan, ursprungsbefolkningen. Ferdinand Magellan kom hit som första Europe 1520 med sitt segelfartyg Trinidad, en Carrack. Före honom hade två fartyg rapporterat att det kunde finns en väg mellan de två oceanerna. Magellan visade att det stämde och vattenvägarna mellan Atlanten och Stilla Havet uppkallades efter honom. Han döpte också landmassan söder om Estrecho de Magallanes till Tierra del Fuegos (The Land of Fire eller som vi säger Eldslandet). Fina modeller av fartyg ända fram till dagens moderna isbrytare fanns utställda.
ushuaia3
En avdelning handlade om Antarktis och alla expeditioner med blandade resultat. Ett rum ägnades åt strapatserna där Nordenskjöld blev räddad av en båt under argentinsk flagg i början av 1900-talet. Det finns många dramatiska berättelser från resor till den del av världen som inte passar för människor.

ushuaia4

Helt plötsligt står jag framför en bild, och en karta, på det vrak i Enterprise Island. Samma vrak som vi legat förtöjda vid för inte så länge sedan. Jag skrev då att jag trodde det var en dansk båt men nu vet jag bättre. Så här ligger det till.
Vraket efter Guvernoren ligger i hamnen Svend Foyd, Enterprise Island i Antarktis. Fartyget var ursprungligen byggt i England 1891 för transport av boskap. Ett norsk företag köpte fartyget 1911 och byggde om henne till en flytande ”state-of-the-art floating factory”. Eld bröt ut i kokeriet ombord den 27 januari 1915 och hon blev totalt förstörd. Man försökt rädda fartyget genom att sätta henne på grund nära glaciären men hon sjönk med fören på ett grund och aktern på 30 m djup.
Enterprise Island, eller som den också kallas Isla Nansen Norte, är namngiven efter de ”enterprising whalers” som fångade val i området och processade fram olja mm på flytande fabriker mellan 1918-1930. Guvernoren var den mest effektiva flytande fabriken för att ta hand om alla de valar som fångades varje år under november till mars. Hon processade fram olja från fett, kött och ben. Guvernoren hade också kapacitet att bearbeta guano.

Väl tillbaka till vår hamn och Arianna blev tillfrågade av Rosanne, en trevlig kvinna i femtioårsåldern som är allt i allo i yachtklubben, om vi ville köpa ett kilo King Crab. Priset i svenska kronor var tvåhundra för ett ett kilo. Lasse och jag tittade på varandra och vi nickade. King Crab är den lokala delikatessen och säsongen är just på väg att avslutas så det kanske sista chansen. Både Lasse och jag såg hela och taggiga krabbor framför oss och blev häpna när det visade sig att vi fick ett kilo färdigkokt och rensat krabbkött. Vi bjöd in Rosanne på ett glas vin och fick samtidigt höra hennes historia. Hon och hennes man seglade runt i världen under 12 år och fick en dotter under tiden. Hon är ursprungligen från norra Argentina och har nu förälskat sig i Ushuaia och Tierra del Fuego, där hon bor sedan några år tillbaka tillsammans med sin engelska man och utflugen dotter. Till middag vid 21-tiden blev det en enkel sallad på krabba, tomater, citron och litet majonnäs, supergott!

ushuaia1

I dag söndag tog vi en hyrbil upp bland bergen för att få se mer av området kring Ushuaia. Det finns en väg, nr 3, som går från norra Argentina ner till Ushuaia. Vägen går rakt igenom Eldslandet och är den enda väg som finns, vid sidan av små vägliknande avstickare. Fantastisk upplevelse att köra den ringlande och emellanåt ganska smala vägen utmed bergskanter och djupa dalar. Enormt vackert med de snötäckta topparna som omgav dalgångar och vattendrag. Känns som det borde finnas fina fiskevatten här. Tycker mig ha sett ngt program om just öringsfisket i Patagonien.

I morgon blir sista dagen i Ushuaia. Planen är att segla tillbaka till Puerto Williams i Chile på tisdag för att klarera in. I morgon 08.15 vår tid, 12.15 svensk tid, har Joakim Åstrand på Radio Gotland bett Lasse vara beredd på ett telefonsamtal.